הדף עודכן ב‏שבת 14 יוני 2003

 

שרירים, מבנה ותפקוד

תפקיד – פעולת הלב, הנשימה והעיכול, תנועת הגוף, יצירת חום הגוף.

עצמת ההתכווצות תלוייה בעצמת הגירוי. חוט השריר יפסיק להתכווץ אם נגרה אותו זמן רב אלא אם כן בתנאי מעבדה נשטוף אותו מחומרי הפסולת המצטברים אצלו ונספק לו מזון וחמצן וגם אז הוא יפסיק להתכווץ לאחר שתא העצב יתעייף.

שריר זקוק לחמצן ומזון על מנת להתכווץ. החמצן מגיע לשריר דרך הדם באופן חופשי או ממולקולות עתירות אנרגיה שמווסתות בגוף ע"י הכבד, כמו גליקוגן שהיא פחמימה בעלת יכולת למסור את מולקולת החמצן שבה. לאחר מסירת החמצן היא הופכת לחומצת חלב שהיא מעין חומר שמנוני חומצי המתמוסס בקושי רב בין נוזלי הגוף. לכן שריר שעובד הרבה וגומר את מלאי החמצן שבדם סביבו הופך מולקולות גליקוגן לחומצות חלב. החומצה מצטברת סביבו ומפריעה לדם לספק לשריר חמצן, צורבת את השריר (הכאב המוכר בהתכווצות שרירים) ולוחצת עליו.

במצב זה השריר מאבד את כושרו להתכווץ ועלול אף להגיע למצב פתולוגי. על מנת למנוע מצב זה עלינו לדאוג להקנות לגוף כושר וזאת בעזרת 4 אלמנטים:

1.      לב – חזק ומפותח, להספקת כמויות גדולות של דם בכל התכווצות ולמספר פעמים רב של התכווצויות בדקה.

2.      ריאות גדולות וחזקות היכולות להחליף חלק גדול מהאוויר שבהן עם כל נשימה.

3.      כלי דם גמישים להעברת הדם במהירות

4.      כדוריות דם במספר רב לממ"ק

 

קיימים 3 סוגי שרירים בסיסיים:

1.      שרירים חלקים – אלו שרירים בלתי רצוניים לעבודה ממושכת ובלתי מאומצת. אלו הם שרירים פנימיים ופעולתם איטית. תא שריר חלק בנוי בצורת חוט דק וקצר ובמרכזו גרעין. דוגמא לשרירים כאלה: הקיבה, הכליות, המעיים וכ'ו.

2.      שריר מפוספס – זהו תא שריר ארוך שיכול להגיע עד 30 ס"מ, מנומר כתמים כהים ובהיקפו הגרעין שהתחלק למספר רב של גרעינים. זהו שריר רצוני ונשלט ע"י התודעה. שרירים אלו מהווים את כל שרירי השלד וכמה שרירים פנימיים (הסרעפת, הלשון ובית הבליעה). תפקידם – תנועת הגוף והגנתו הפסיבית (בעצם הימצאותם) והאקטיבית על כל המשתמע מכך.
תא השריר המפוספס יכול להגיע עד 30 ס"מ, מנומר כתמים כהים ורוחבו בין 0.01 מ"מ ל- 0.1 מ"מ. כל ליף הוא תא בודד – הציטופלסמה נשארה בו כמו שהייתה והגרעין התחלק מספר פעמים רב. עטיפת הליף המפוספס מסתיימת בהתעבות מסוימת היוצרת עם ליפים אחרים את הגיד. ליפים רבים יוצרים שריר אנטומי ועטיפותיהם יוצרות את הגיד שנאחז בעצם, בשריר אחר בעור או בבלוטה. השריר האנטומי מתחלק לקבוצות ליפים המונות בין 10 ל- 15 ליפים. כל קבוצה מעוצבבת בנפרד ואין צורך להפעיל את כל השריר אם רוצים אפקט חלש. אך ככל שהעומס על השריר האנטומי גובר מצטרפים קבוצות ליפים נוספות עד שכל השריר האנטומי פועל ולאחר מכן מצטרפים שרירים אחרים במידה ונחוץ.

3.      השריר המשורטט – בשריר זה זמני ההתכווצות מתחלקים ל- "זמן הכנה" הנמשך כמאית שניה, זמן עבודה 4 מאיות השניה  וזמן הרפיה 5 מאיות השניה. כדי לשמור על שריר מכווץ ישגר העצם פולסים בתדירות גבוהה. כאשר הפולס מגיע לפני ההרפיה השריר יתכווץ מיד יותר מהר וחזק עד מהירות פולסים לחמש מאיות השניה. יותר מהר או לאט יחלישו את עצמת ההתכווצות. אין לתודעה שליטה על ליפים בודדים אלא על הקבוצות. החיבורים של השרירים פוסחים תמיד לפחות על מפרק אחד.

התונוס

התונוס הוא המתח התמידי המצוי בשרירים משתי סיבות: המרחק בין החיבורים ארוך מאורך השריר. השרירים מקבלים כל הזמן גירוי עצבי חלש המשאיר אותם במתח.

מבנה וסוג שרירים משורטטים

מסוגלים להפיק כוח עד 12 ק"ג לסמ"ר ולהתכווץ עד מחצית האורך. שריר כוח הוא שריר קצר ועבה כמו הביספס. שריר לפעולה ארוכת טווח הוא שריר קישורי שהוא שריר צר וארוך ואין לו כוח רב.

בשריר הקישורי הליפים מקבילים לכל האורך. הוא צר וארוך ו- 2 גידים קצרים בקצותיו. בשריר הדו-נוצי יש גיד אחד במרכז וממנו יוצאים ליפים רבים וקצרים באלכסון. זהו שריר כוח. כאשר הליפים מתכווצים הם מתיישרים והשריר מתרומם מרחק קצר. הליפים נאחזים ישירות בגוף ללא גידים.

שריר חד נוצי דומה לדו נוצי אלא שהליפים מצויים בו רק מצד אחד. הקוודרוספס הטריספס והביספס הם שרירים המרכזים גם כוח וגם פעולה ממושכת.

השרירים הרב ראשיים עושים אותו דבר מבחינת עצבוב.

שריר רב בטני, במרכזו גיד או כמה גידים. שריר שמיועד להפעלת כוח רב ועומד בלחצים חזקים בשל התונוס הרב שלו כמו הרקטוס אבדומינוס.

הגרגילים או ההטרוזיליה הם גופיפים גרמיים בגוף שתפקידם לשנות את כיוון הכיווץ של השרירים כמו בפה, בעין או בפי הטבעת.

שריר אגוניסט הוא שריר מכופף ושריר אנטי אגוניסט הוא שריר פושט כמו הביספס והטריספס ביד. בגוף לכל אגוניסט יש אנטי אגוניסט והם אינם מסוגלים לעבוד בעת ובעונה אחת.

 

 

 

השרירים

דיאפרגמה  (לנשימה ועיסוי הווריד הראשי)

שריר הסרעפת

טמפורליס – שריר הלעיסה

שריר הרכה

פרונטליס – מותח קרקפת, מייצר קפלים במצח

שריר המצח

סטרנו קלידו מסטואיד

מפנה הראש

טרפזיוס – מחולק לאיזורי עצבוב, מקשת הגוף לאחור

שריר הטרפז

דלתואיד בכתף ובזרוע העליונה – מרים זרוע עד 90 מעלות ומקבע אותה.

השריר הדלתוני

פקטורליס מיור - נאחז בצלעות העליונות ובזרוע בחלק העליון. מקרב ידיים זו לזו אל פנים הגוף, ויחד עם קטיסימוס דורסי מוריד אותן למטה.

שריר החזה הגדול

פקטורליס מינור – מתחת למיור. עוזר לו בעבודה מאומצת

שריר החזה הקטן

סרטאוס אנטריום – מרים את היד מעל 90 מעלות. מתחבר לצלעות העליונות מלפנים תחת בית השחי ונאחז בסקפולה

שריר משונן קדמי

ביספס – ראש אחד קצר וראש אחד ארוך – מכופף מרפק

השריר הדו ראשי בזרוע

טריספס – האנטיגוניס של הביספס

השריר התלת ראשי בזרוע

רקטוס אבדומינוס – מהצלעות התחתונות עד הפוביס, מכופף את הגוף, דוחס איברים פנימיים ועוזר בנשימה

שריר הבטן הישר

אובליקוס אקסטריוס אבדומינוס – מסובב את הגו לצדדים, עוזר בנשימה ועוזר לרקטוס אבדומינוס. מחובר לרקטוס אבדומינוס ולזיזים הרוחביים של החוליות

שריר הבטן המלוכסן החיצוני

אובליקוס אינטריוס – עוזר לחיצוני ונמצא מתחתיו

שריר הבטן המלוכסן הפנימי

ברכיה רדיאליס – מחובר לרדיוס ולהומרוס באלכסון. מסובב את האמה על ציר

שריר זרוע קדקדי

טנסור אוף פסיה לטה -  רקמת חיבור רחבה עוטפת את השרירים מהברך לאגן סביב הירך מהצד ונקראת לטה. באגן היא הופכת לשריר שנקרא טנסור ותפקידו לקחת את הרגל לצידי הגוף

מותחן החותלת הרחבה

גרסיאליס – נמצא בחלק הפנימי של הירך עוזר לשכל רגליים ומעדן את הצמדתן

השריר העדין

סרטריוס – השריר הכי ארוך בגוף בירך מלפנים באלכסון מהאגן לברך. משכל שוק

שריר החייטים

קוודרו ספס – בחלק הקדמי של הירך מיישר את הברך. מתחלק ל:

רקטוס פמוריס – הראש הגדול היחיד שמתחבר לאגן. וסטאוס לטרליס -  השרוע הצדדי

וסטאוס מדיאליס – השרוע פנימי

וסטאוס אינטרמדיאליס – השרוע התת פנימי

כל ארבעת הראשים מתחברים בגיד משותף לקונדי של הטיבייה

 

שריר הארבעה ראשי

גסטרוקנמיוס – בשוק מאחור. חלק מגיד אכילס. שריר הליכה וריצה

שריר הסובך

בגב העליון בין השכמות. מקרבים את השכמות זו לזו

השרירים המעויינים

ברכיאליס – נמצא מתחת לביספס ומתחיל לפעול רק אחרי הביספס

שריר הזרוע

סקרוספינליס – בצידי עמוד השידרה למטה. מכופף את הגו

השריר זוקף הגב

קטיסימוס דורסי – יחד עם פקטורליס מיור מוריד ידיים, מכופף גוף לצדדים, עוזר בנשימה ושומר על יציבות הגוף. השריר הכי רחב בגוף.

רחפתון הגב

שריר העכוז הגדול – לוקח את הרגל לאחור

גלוטיאוס מקסימוס

בין השריר הגדול למותן. לוקח את הרגל לצד

גלוטיאוס מדיוס

עוזר למקסימוס

גלוטיאוס מינימוס

כולם מאחורי הירך מכופפים ברך

השריר החצי קרומי

השריר החצי גידי

השריר הדו ראשי של הירך

 

 

שרירי הגוף מבט קדמי

 

 

שרירי הגוף מבט גב